Fra STEM til STEAM, men hvorfor?
STEM er ikke blot en række fagområder. Mindst lige så meget en tilgang til læring.
… En tilgang der kan læres helt fra spæd, og som gavner barnet i mange år ud i fremtiden.
When we learn with fun with will never forget what we learned.
For at have succes med en STEM/STEAM tilgang til børn der er helt små, er A’et i STE(A)M livsvigtigt. Småfolks hjerne er nemlig i de første mange år udviklet til leg, og kreativitet og leg dermed en direkte vej ind til deres lærenemme hjerter, der hungrer efter at udvikle sig og vokse..
Verden udvikler sig nemlig konstant, og i nyere tid, særligt gennem videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.
Derfor er det afgørende at udstyre børn med de nødvendige færdigheder til at mestre disse områder.
… Men når børn er små, er opgaverne for svære. Derfor er STEAM opstået.
Forkortelserne for STEM og STEAM er som følgende:
- STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)
- STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics).
STEM vs. STEAM: Når Kunst møder Videnskab
STEM-feltet har længe været kendt som en stærk drivkraft for innovation og teknologisk fremskridt. Men i de seneste år er der opstået et nyt perspektiv: STEAM.
Ved at tilføje kunst til ligningen, skaber STEAM en bro mellem tekniske færdigheder og kreativ udfoldelse.
Kunst trækker ikke blot på børns fantasi, men hjælper dem også med at tænke uden for boksen og finde unikke løsninger.
Hvorfor er kreativitet vigtigt for børns læring?
Et holistisk læringsmiljø: Børn lærer bedst, når de engagerer hele deres sind. Kunst trækker på deres følelser og æstetiske sans, hvilket giver en dybere forståelse for de tekniske aspekter i STEM-fagene. Den perfekte tilgang, til at nå ind til de små.
Innovation: Verden har brug for innovative tænkere, der kan tackle komplekse udfordringer. Kreativitet træner børn til at tænke ud over det åbenlyse og udvikle unikke tilgange til problemløsning.
Selvtillid: Når børn er i stand til at udtrykke sig kreativt, styrker det deres selvtillid. De føler sig mere tilpas med at tage risici og eksperimentere med ideer.
En livslang læring med STEAM og STEM: Kreativitet fremmer nysgerrighed og åbenhed over for nye udfordringer. Dette er en værdifuld færdighed, der hjælper børn med at forblive nysgerrige og lærevillige gennem hele deres liv.
Udfold Kreativiteten gennem månedlige byggesæt og STEM
Hos Woodstein forstår vi, at en blanding af tekniske færdigheder og kreativitet er nøglen til børns holistiske udvikling. Vores lærerige byggesæt til børn mellem 4-8 år integrerer STEAM-principper ved at kombinere konstruktion og kreativ udfoldelse, hvor særligt vores Darwin linje er direkte målrettet børn i alderen 4-8 år, og har minimum 50% kreativitet.
Eksempler på byggesæt til børn 4-8 år:
- 🥞👹Pandekageskyderen: I pandekageskyderen skal børn først bygge deres helt eget pandekagemonster. Derefter skal de, sammen med mor, far eller bedsteforældre, bygge den seje pandekageskyder, der kan skyde de små pandekage-diske ind i munden på pandekagemonsteret. Byggesættet har alle elementer af en STEAM tilgang.
- 🍄🐷 Svampejagt med gribegrisen: Med grissebassen skal børn først lære at lave deres helt egne pompom’er med garn, og derudover kan de male de laserskårede svampe fra skovens dyb. Derudover skal de med mor, far eller bedsteforældre bygge gribekloen, der er udformet som en grissebasse. Sammen kan barn og gris gå på svampejagt i den dybe sjov (rolleleg, ikke ægte skovtur).
Overgangen fra STEM til STEAM
Overgangen fra STEM til STEAM er ikke blot en tilføjelse af en bogstav i ordet. Det er en erkendelse af, at kunstens kreative kraft er en stærk allieret i at udvikle børns evner inden for videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. Vores byggesæt baner vejen for børn til at udforske og lære gennem kreativitet, hvilket giver dem værktøjerne til at blive tænkende og innovative individer i en hurtigt udviklende verden.
Læs meget mere om Darwin linjen til børn 4-8 år
… Eller gå til Hawking linjen 7-14 år